Gra na komputerze jest ucieczką przed rzeczywistością dla 33% młodzieży – wynika z badania przeprowadzonego w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”. Zdecydowanie częściej robią to chłopcy. Młodzież w chwilach słabości zatapia się także w muzyce – pomaga ona zarówno podczas smutku (61%), jak i napadów złości (59%). Tylko nieliczni myślą wtedy o rozmowie z rodzicami (12%).
Z badań wyłania się obraz samotności młodych ludzi. Wprawdzie przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Zet najczęściej odczuwają radość (65%), a także złość (47%), co jest naturalne dla dorastających, ale samotność wskazuje co trzecia osoba. Co czwartej towarzyszy poczucie winy.
Aż 81% nastolatków przyznaje, że zdarza się im ukrywać uczucia przed otoczeniem. Powody? Co trzeci młody człowiek (36%) nie chce zamartwiać innych, a co czwarty (24%) obawia się negatywnej oceny.
W niełatwych sytuacjach młodzi szukają wsparcia w przyjaciołach bądź bliskich osobach (50%), jak również w rodzinie (31%). Około 27% młodych ludzi radzi sobie zupełnie samodzielnie.
-Młode osoby mogą czuć, że przyznanie się do złego samopoczucia psychicznego mówi o słabości. Ważne jest podkreślenie, że sięganie po pomoc wcale nie świadczy o nas źle, a powiedzenie bliskiej osobie otwarcie o tym jak się czujemy czasem może nawet uratować nam życie – mówi Yuliia Tkachuk – ekspertka merytoryczna programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Światełko w tunelu
Co ciekawe, badania wykazują, że polskie nastolatki są świadome odczuwanych emocji i potrafią je nazwać. Ponad połowa (53%) zawsze, bądź często zastanawia się nad własnymi uczuciami, jedynie 7% je ignoruje. Dobrym prognostykiem na przyszłość jest też to, że aż 73% nastolatków uważa, że zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne. Dla 22% zdrowie psychiczne jest nawet ważniejsze.
– Badania pokazują jak wiele jeszcze zostało do zrobienia przez nas, dorosłych w kontekście wagi zdrowia psychicznego, rozpoznawania emocji czy empatii. Młodzi wprawdzie są bardzo świadomi znaczenia dobrostanu, ale często nie są wyposażeni w wiedzę, jak do niego dążyć, jak o emocjach rozmawiać „tak naprawdę” i jak reagować na emocje innych. To rola nas, dorosłych, by o edukację na temat emocji zadbać – mówi Sylwia Wyszyńska (pedagog specjalny, terapeuta) na co dzień pracujący z młodzieżą w sieci szkół TEB Edukacja.
Karty do nauki rozpoznawania emocji
Nie da się przeżyć emocji za innych. To, co mogą zrobić dorośli, to m.in. pokazać narzędzia. Dlatego Polska Akcja Humanitarna we współpracy z producentem papieru POL opracowała specjalne „Karty EmocJA”, które pomogą zarówno pedagogom jak i opiekunom rozmawiać z młodzieżą o emocjach.
Zestaw składa się z 10 kart, dotyczących takich emocji jak smutek, wstyd, złość czy strach. Są uzupełnione o praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak sobie z nimi radzić i jak prosić o pomoc. Karty mają atrakcyjną formę i sprawdzą się zarówno w pracy indywidualnej, jak i z bliską osobą.
– Karty stworzyliśmy na bazie doświadczeń z 3 lat programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna. Wierzymy, że to materiał, który świetnie sprawdzi się zarówno w samodzielnej pracy, jak i w trakcie warsztatów – mówi Julia Włodarska – koordynatorka programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna.
Karty EmocJA oraz badanie świadomości emocji wśród nastolatków są elementami kolejnej odsłony kampanii „POLećmy ze wsparciem” realizowanej przez POL, przy zaangażowaniu Polskiej Akcji Humanitarnej. POL oprócz działań na rzecz zwiększenia świadomości na temat zdrowia psychicznego, wspiera PAH także finansowo. W tym roku już po raz kolejny przekazał 100.000 PLN na rzecz programu Pajacyk Pomoc Psychospołeczna, która wspiera różne formy zajęć psychoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży w wieku 6-18 lat, tym samym zwiększając dostęp do kontaktu ze specjalistami.
***
Badanie świadomości emocji wśród nastolatków, przeprowadzone w dniach 3-20.06.2024, zrealizowane przez TEB Research na zlecenie producenta papieru POL. Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI w całej Polsce. Łącznie przeprowadzono 1000 wywiadów wśród uczniów szkół średnich (LO i Technikum), w wieku 14-18 lat. Baza respondentów TEB Edukacja.