Dzień Niedoboru Żelaza – zwróć uwagę na sygnały swojego ciała

26 listopada obchodzimy Dzień Niedoboru Żelaza, który...

Choroba zwyrodnieniowa stawów – przyczyny, objawy i nowoczesne metody leczenia

Choroba zwyrodnieniowa stawów (ChZS) to jedno z...

W trudnych sytuacjach co trzeci nastolatek ucieka w świat gier komputerowych

Gra na komputerze jest ucieczką przed rzeczywistością...

Pacjenci nie przychodzą na umówione wizyty do specjalistów. Apel lekarzy

LECZENIEPacjenci nie przychodzą na umówione wizyty do specjalistów. Apel lekarzy

Tylko w województwie zachodniopomorskim w 2022 roku ponad 19,5 wizyt u lekarzy u specjalistów nie odbyło się, bo pacjenci mimo tego, że byli umówieni nie stawili się w szpitalu lub przychodni. Skala zjawiska rośnie z roku na rok, co powoduje frustracje innych pacjentów. – Kolejki się wydłużają, a potem okazuje się, że kilka wizyt dziennie jest pustych. To strata czasu lekarza, której można byłby uniknąć. Apelujemy do pacjentów: jeżeli nie możecie przyjść na wizytę, odwołajcie ją. Uważamy także, że w tym zakresie należałoby przygotować rozwiązania systemowe, które sprawią, że pacjenci będą podchodzić do wizyt u lekarza bardziej odpowiedzialnie – mówi Michał Bulsa, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.

Od 3 do 8 pacjentów dziennie na jednego lekarza. Tysiące „pustych” wizyt na Pomorzu Zachodnim

Statystyka za rok 2022 nie jest pozytywna – 19,5 tysiąca „pustych” wizyt u specjalistów to wydłużanie kolejki do lekarzy i sprawianie, że pacjenci, którym zależy na wizycie muszą na nią czekać. Sytuacja jest z roku na rok coraz trudniejsza i w opinii Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie wymaga pilnych rozwiązań – systemowych oraz edukacyjnych. „Puste” wizyty zdarzają się zarówno u specjalistów kardiologicznych, endokrynologicznych, ortopedycznych, okulistycznych jak i nawet u lekarzy rodzinnych.

– To duży problem dla pacjentów, którzy wiele tygodni czy wiele miesięcy czekają na wizytę u specjalistów. Nieodwoływanie wizyt w których nie chcemy brać udziału powoduje, że kolejki się wydłużają i pacjenci, którzy naprawdę potrzebują wizyty u specjalisty muszą czekać.  Akceptujemy, że są sytuacje nagłe i niespodziewane, ale są one rzadkością. Ze swojej praktyki wiem, że dochodzi codziennie do sytuacji, że od 3 do 8 pacjentów po prostu bez uprzedzenia nie przychodzi na wizyty – mówi Michał Bulsa, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.

Również lekarz rodzinny Michał Jarosz potwierdza, że sytuacje nieobecnych pacjentów stają się przykrą codziennością.

– To kilka wizyt dziennie. Czasem 10%, czasem 15% – przyznaje przedstawiciel Okręgowej Izby Lekarskiej w Szczecinie. – Dużo przyjemniej pracowałoby się gdyby pacjenci przychodzili na umówione wizyty, bo to pozwala na zachowanie porządku w harmonogramie wizyt pacjentów. Oczywiście zyskany czas to dodatkowy czas dla pacjentów, którzy przyszli na swoje wizyty – dodaje Michał Jarosz.

Należy edukować pacjentów i szukać rozwiązań systemowych

Kliniki mają swoje sposoby mobilizowania pacjentów. Najskuteczniejszym sposobem jest przypominanie o wizytach u specjalisty telefonicznie lub SMS-owo.

– To praktyka standardowa w klinikach prywatnych, ale coraz częściej zdarza się również w placówkach publicznych. Oczekujemy, że w 2023 roku, taki system działania powinien być standardem. Pacjent nie mógłby się wtedy tłumaczyć tym, że zapomniał o wizycie. System SMS kosztuje, a kadra administracyjna przychodni nie zawsze ma czas, by dzwonić do umówionych pacjentów. Na pewno jednak jest to działanie eliminujące puste wizyty – przyznaje Michał Bulsa, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.

– Apelujemy do pacjentów o większą odpowiedzialność, gdy umawiają się do lekarzy. Wizyta nie jest nam potrzebna? Kontaktujemy się z przychodnią – mówi dr Bulsa. Jak dodają eksperci, edukacja społeczna w tym zakresie to krok w stronę ograniczenia gigantycznych kolejek do lekarzy specjalistów.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Najpopularniejsze artykuły